T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI GÜZEL SANATLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Hüseyin Avni Lifij

Hüseyin Avni Lifij (1886-1927)

 

Avni Lifij 1886 yılında Samsun’un Ladik ilçesine bağlı Karaabdalsultan köyünde doğmuştur. Babası Galata Köprüsü tahsildarlığından ve başmemurluktan emekli Abdullah Efendi’dir. Avni Lifij henüz çok küçükken, ailesi İstanbul’a göç edip Rumelihisarı’na yerleşmiştir. İlköğrenimini Fatih’te Aşıkpaşa Mahallesi okulunda, orta öğrenimini ise Şehzadebaşı’ndaki Numune-i Terakki Mektebi’nde tamamlamıştır. Lifij henüz 15 yaşındayken Demiryolları Müdürlüğünde işe başlamış, bu arada özel Fransızca dersleri almıştır. Aynı zamanda anatomi bilgisi almak için Mülkiye Tıbbiyesi’ne ve boya teknikleri öğrenmek için de Eczacı Mektebi’nde fizik ve kimya derslerine dinleyici olarak katılmıştır.

 

Avni Lifij, bir süre yurt dışında kalmış, yurda döndüğünde şimdiki adı İstanbul Erkek Lisesi olan İstanbul Sultanisi’nde resim öğretmenliğine başlamış, daha sonra 1915 yılında Kandilli İnas Sultanisi’nde Fransızca öğretmenliğine atanmıştır. Bu arada 1. Galatasaraylılar Yurdu Resim Sergisi’ne “Kalkınma-Belediye Faaliyetleri” adlı büyük boy bir yapıtıyla, 1917 yılında da “Savaş Resimleri ve Diğerleri” sergisine 20 tablosu ile katılmıştır. 1918 yılının Şubat ve Mart aylarında Orient Litteraire’in yönetim bölümünde ilk kişisel sergisini açmış, aynı yıl Viyana’da açılan Savaş Resimleri ve Diğerleri Sergisi’ne 18 eseriyle katılmıştır.

 

1922 yılında Gazi Mustafa Kemal’in davetlisi olarak dört ay boyunca Erkân-ı Harbiye-i Umumiye (Genelkurmay Başkanlığı)’ de kalmış, bu zaman zarfında Mareşal Fevzi Çakmak portresini yapmış, Ankara dönüşünde hemen “Karagün” ve “Akgün” adlı tablolarını yapmaya koyulmuş ve 1923 yılında tamamlamıştır. Yine bu yılda Sanayi-i Nefise Mekteb-i Âlisi Tezyinî Sanatlar (Dekoratif Sanatlar) Bölümü’nde hocalığa başlamış, bu görevini, 1927 yılında geçirdiği kalp krizi sonucu ölümüne kadar sürdürmüştür.

 

Avni Lifij’in eserlerindeki temanın odak noktasını insan figürü teşkil etmektedir. Özellikle otoportreleri, diğer portreleri ve figürlü kompozisyonları ayrı bir önem taşımaktadırlar. Figürlü çalışmalarının içinde mitolojik, fantastik ve alegorik çalışmalar dikkate değer niteliktedir.